fredag den 11. oktober 2013

Græskarsæbe - vegetabilsk, men ikke dyrefri

     Ind i mellem sker det at der er nogen der spørger efter en sæbe uden animalske produkter. Så må jeg skuffe dem. Alle Krydderuglens sæber indeholder bivoks og honning. Derimod kan det godt lade sig gøre at få en sæbe uden animalsk fedt.
     En sådan sæbe er Krydderuglens græskarsæbe. Den er fremstillet af olivenolie, rapsolie, kokosolie, ricinusolie (amerikansk olie), sæbelud, græskarsaft, bivoks og honning.

  • Græskarsæber til tørre. Bagved til højre er der nogkle lavendelsæber og på hylden nedenunder tørrer birkesæberne. 
  • Alle sæber skal tørre i mindst seks uger for ikke at smelte bort, når man begynder at vaske sig med dem.


2 kommentarer:

  1. Skriver du også om, hvad de forskellige ting er godt for? Jeg spekulerer jo på, hvad græskarsæbe er godt for. Jeg skal prøve den der kaffesæbe til oliefingre på et tidspunkt, for jeg drikker kun pulverkaffe, og det virker ikke helt ligesom grums.

    SvarSlet
  2. Jeg forsøger at skrive om, hvad de forskellige ting er gode for, men jeg bliver nødt til at tage forbehold, da anprisninger jo ikke er tilladt. Så det bliver noget i stil med XXX er traditionelt anvendt mod /siges at hjælpe på ... og lignende svævende udsagn.
    Kaffesæbe - det er selve kaffen, der virker, ikke grumset. En gang lavede jeg ved en fejl kaffesæbe uden grums. Den virkede lige så godt. Det er nogle olier i kaffen der fjerner skidt, derfor skal kaffen til kaffesæbe gerne koges - i modsætning til den, jeg drikker ;)

    SvarSlet