torsdag den 11. marts 2021

Grøn sæbe

     På indkøb var der tilbud på hampefrøolie. Det skulle jo være sundt. Og det er det nok også, men for mig smager det som bunden af et papegøjebur, så det måtte blive til en sæbe i stedet.
     Først måtte jeg dog lave en ny sæbeform, for jeg havde en idé. Jeg havde købt en silikonegrydelap med bitavlemønster. Den skulle bruges i bunden af formen. Jeg ville skære den over, og komme den i bunden af min normale sæbeform, Men efter at Skribenten havde overbevist mig om det fornuftige i det, byggede jeg altså i stedet en ny form rundt om grydelappen.

-- 🍯🦜 --


-- 🛠 --

     Her er så formen med grydelappen nede i bunden. Lige parat til at hælde sæben i. Den er super-enkel. En plade, som de to af siderne er skruet fast på. Det er dem til højre og venstre på billedet her. De to andre sider er så skruet fast på de faste sider, og kan tages af.


-- 🍯🩸💧 --

     Ingredienserne: Kaustisk soda til sæbelud (der skal tilsættes vand), kokosolie med bivoks på toppen, den ækle hampefrøolie og svinefedt i gryden.

-- 🥄 --

     Så smelter alle de glade olier nede i gryden. Medens sæbeluden køler af under emhætten.

-- 🧼 --

     Hæld luden i de smeltede olier, bland godt, rør, rør igen og rør lidt mere. Og hæld så den stadig flydende sæbemasse i formen.

     Den dufter godt! Og ikke spor af papegøjebur.

-- 🧼🦜 --


     Og her er så de grønne sæber. De er grønne i begge ordets betydninger, både nye og skrappe - de skal modne for at blive helt rare - og så er farven let lysegrøn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar